Hoe ga je om met agressie en risicovol gedrag?

Daarmee bedoel ik niet alleen fysieke agressie, maar ook non-verbale agressie en signalen. Of ook wel: Hoe komt het dat iemand anders reageert? Is er meer aan de hand? Heb ik dit vaker gezien? Wat kan ik hieraan doen?

Marloes Hukema, afstudeerstudent bij LTC

Training ‘Bewust omgaan met agressie’

De training ‘Bewust omgaan met agressie” van LTC gaat over risicovol gedrag bij studenten op (hoge)scholen. Risicovol gedrag staat voor jongeren die in hun gedrag laten zien dat er iets niet helemaal klopt. Dit kan zijn doordat zij schelden, schreeuwen of juist helemaal niks zeggen of kort af reageren. Het doel is dat scholen studenten zien en hierover met elkaar in gesprek gaan om escalatie te voorkomen en de student te ondersteunen.

Persoonlijke ervaring met de training

“De dag begon met een ochtend theorie. Nu denk ik vaak bij een ochtend theorie, pff… daar gaan we. Dit viel me gelukkig mee. De theorie werd ingeleid door een ervaringsgerichte oefening, die  steeds als rode draad terugkwam. Juist de ervaringsoefening, het zelf voelen en ervaren, zorgde direct voor nieuwe inzichten en concreetheid. De trainer betrok de theorie op persoonlijke ervaringen uit de groep en wie je bent als persoon. Ze gebruikte verschillende modellen over communicatie en hoe dit werkt voor jou én de ander. Wat mij persoonlijk vooral is bijgebleven is dat het belangrijk is dat ik me bewust ben van wat mijn eigen aandeel in de communicatie. Wanneer ik met een sterke overtuiging het gesprek in ga dan hoor ik alleen wat ik wil horen. Het écht naar de ander luisteren is dan lastig.”

Zien we elkaar nog?

“Nu heb ik het alleen nog maar gehad over wat ik ervan vond en wat ik heb opgestoken. Maar hierbij mis ik volgens mij een belangrijk stuk van de training. Namelijk: hoe ga je nu om met risicovol gedrag? Wat kan ik daar zelf aan doen? Wat kunnen we daar samen aan doen? Agressie is iets wat volgens mij op veel (hoge)scholen speelt. Een belangrijke boodschap is dan ook: Zien we elkaar nog? Zijn we oprecht geïnteresseerd in de ander? Of doen we maar gewoon wat bij onze taak hoort en stopt het daar? Want ja: anders word ik ook nog met de stress van de ander belast of misschien wordt het mezelf wel te veel?”

 

“Is dit dan hard? Ben ik hier te kritisch? Nee, volgens mij niet. Het is juist belangrijk om een duidelijke scheidingslijn voor jezelf, de ander en je omgeving te hebben. Want tot waar gaat mijn verantwoordelijkheid? Waar kan en wil ik met iemand over praten of iets voor de ander doen? Wanneer verwijs je iemand door? Dit zijn cruciale vragen. Ze geven namelijk inzicht in hoe we er samen voor kunnen zorgen dat risicovol gedrag op tijd wordt herkent. Dat we elkaar helpen en versterken bij het signaleren. En het blijft niet alleen bij signaleren, maar ook op een passende manier leren reageren op dit gedrag. Weten wanneer je er iemand bij roept. Weten waar jouw grens en verantwoordelijkheid ligt, zowel persoonlijk als professioneel. En wanneer dit voor jou en je omgeving, school/organisatie duidelijk is, ben je in mijn beleving samen een sterk front. En uiteindelijk: de student wordt gezien! Je draagt zorg voor de student. Er is een passende oplossing gezocht, volgens de regels van de school en aansluitend bij de student. Wat wil je nog meer?

Dubbele pet

“Stiekem zat ik met een dubbele pet op in de training. Voor mijn afstudeeronderzoek adviseer ik LTC over een passende leerinterventie voor millennials die kampen met stress en prestatiedruk. Tijdens de training heb ik ideeën op gedaan voor leerinterventies en werkvormen. En ik heb vandaag vooral ook de impact van een persoonlijke benadering en de ervaringsgerichte aanpak van LTC mogen meemaken.”

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd wat LTC voor jou of je organisatie kan betekenen? Of ben je nieuwsgierig naar de uitkomsten van mijn onderzoek over stress en prestatiedruk bij millennials? Dan moet je nog even wachten op mijn volgende blogje of zelf een LTC training volgen. Neem maar eens een kijkje op hun site www.ltctraining.nl

“Al met al ga ik met veel energie naar huis. Het was een dag vol van herkenning, inzichten en nieuwe ervaringen.”

Kantoor- en postadres

Assendorperdijk 1
8012 EG Zwolle

Snel naar…