studenten en stress

Marloes Hukema afstudeerstudent HAN bij LTC Training
Mijn eerste kennismaking en ervaring met LTC Training en haar workshop voor studenten aan de Katholieke Pabo in Zwolle.

Wat houdt een workshop over perfectionisme, stress en prestatiedruk van LTC in? Dat was een van mijn vragen toen ik vrijdagochtend op de fiets onderweg was naar de Katholieke Pabo in Zwolle. Andere vragen die in mij op kwam waren: Wat gaan we doen in die workshop? Hoeveel mensen zouden er komen? Hoeveel tijd hebben we? Wie zou de workshop gaan geven? Zou het iets toevoegen? Wat zou ik en wat zouden de andere studenten eraan hebben? Genoeg vragen om met een nieuwsgierige blik naar binnen te stappen. Eerst ontmoette ik Andrea Wotte, directeur LTC Training, die de ochtend opende met een presentatie over stress, prestatiedruk en burn-out bij studenten/millennials. Ik was direct getriggerd, want ik val zelf ook in deze doelgroep. Hier moest ik nog wel even geduld voor hebben, want de studenten van de Katholieke pabo waren nog niet aanwezig.

 

Toen iedereen zijn plekje had gevonden begon Andrea met haar presentatie, die toch best wel wat indruk maakte. Er werden verschillende cijfers genoemd en dan wordt het ineens wel erg concreet. Zo heeft, volgens een onderzoek van Windesheim (2018) onder studenten, 25% van de ondervraagden burn-outklachten die zich uiten in emotionele uitputting. En maar liefst 68,9% ervaart vaak tot zeer vaak prestatiedruk. Hoe komt het nu toch dat dit voor deze doelgroep en in deze maatschappij zo naar voren komt? Want dat het voorkomt, dat weten we allemaal. Maar waar ik vooral nieuwsgierig naar was: Hoe kan LTC hier nu precies in helpen?

 

In de workshop over prestatiedruk en stress werd duidelijk dat LTC het Vitaliteitshuis (zie model hierboven) heeft ontwikkeld die ze als leidraad gebruiken om mensen meer inzicht en bewustzijn te geven over de eigen vitaliteit. De conclusie die ik eruit trok was dat je in balans bent en lekker in je vel zit als je alle vier de ‘kamers’ regelmatig bezoekt en de ruimte geeft. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. In deze korte workshop was het voor mij duidelijk hoe ik er nu in sta en hoe ik er graag in zou willen staan. Het belang van de onderste twee kamers werden mij heel duidelijk. Wanneer ik daar meer kom, merk ik dat de rest ook beter in balans is. Vragen die ik mezelf daarvoor stel zijn: Wat wil ik? Voor wie doe ik het? Wat is belangrijk voor mij? Wat zegt dat over mij? Wat maakt mij mij? Ik denk dat dit vragen zijn, die bij studenten en millennials leven en mogelijk ook zorgen voor onrust en stress in een maatschappij waar zoveel van je wordt verwacht. Of… wat je misschien wel van jezelf verwacht!

 

Dan komt natuurlijk de vraag: Hoe ga ik dat veranderen, toepassen en volhouden? Alsof deze vraag op mijn voorhoofd geschreven stond werd er gezegd dat deze workshop daar helaas te kort voor was (1 uur). Hmm, balen! Ondanks dat deze workshop te kort was, heeft het me wel aan het denken gezet. En aan andere studenten te zien en horen, ook. Het besef in welke kamer je vaak bent, welke je wel eens overslaat of welke kamer je helemaal niet bezoekt, zet je aan het denken. Ook heeft het me inzicht gegeven hoe het nu bij mij is en wat ik graag wil in die kamer. Dat het misschien al wel goed is, juist helemaal niet of juist beter dan verwacht.

 

Al met al vond ik het een geslaagde eerste ontmoeting met LTC en haar workshop voor studenten aan de Katholieke Pabo in Zwolle. Ik denk dat de workshop een goede eerste aanzet is voor studenten om hierover na te denken. Want zijn wij wel bezig met dit soort onderwerpen? En durven we het daar ook met anderen over te hebben? Ik vind dat iedere student hier meer bij stil mag staan. Of je nu stress of geen stress ervaart. Het geeft je meer zicht op jezelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Goed vooruitzicht om daar dieper in te mogen duiken en mijn afstudeeronderzoek over te doen!


Marloes Hukema studeert op dit moment Learning and Development in Organisations (Opleidingskunde) aan de HAN in Nijmegen. Zij gaat haar afstudeeronderzoek doen voor LTC Training naar de aansluiting van training op de leerwensen en leerbehoeften van studenten/millennials.
Om zo de training zo effectief en efficiënt mogelijk aan sluiten bij de nieuwe doelgroep van LTC.


LTC Training is een netwerk organisatie, dat 25 jaar geleden haar dienstverlening heeft opgezet om mensen en organisaties in hun ontwikkeling te stimuleren en motiveren. In hun aanpak staat het vergroten van bewustzijn en eigen verantwoordelijkheid centraal. Mensen zelfbewust in beweging brengen en verbinden. LTC Training werkt met een aanpak van mentale, fysieke en ervaringswerkvormen waardoor het contact tussen hoofd, hart en handen weer ontstaat. Een langlopende training voor mensen in disbalans en met stressklachten is wetenschappelijk onderzocht, waarbij de effecten zijn bevestigd op het gebied van verbetering zelfvertrouwen, het vergroten van zelfinzicht en bewustzijn , en positieve effecten op energie en ontspanning. Deze training wordt nu in modules en kortere interventies aangeboden voor de doelgroep studenten en millennials. De workshops bij de Katholieke Pabo Zwolle was daarvan een voorbeeld. 

 

Bron:
Windesheim. (2018). Factsheet Onderzoek Studieklimaat gezondheid en studiesucces 2017

 

Kantoor- en postadres

Assendorperdijk 1
8012 EG Zwolle

Snel naar…