Dit zijn de uitdagingen bij een hybride werkvorm – en zo ga je er als leidinggevende mee om

Vandaag vieren we de ‘dag van de thuiswerker’. Een mooie aanleiding om de feiten, de voordelen, maar ook de uitdagingen die het thuiswerken met zich mee brengt onder de loep te leggen.
Door Corona is er nieuwe visie rondom de ideale werkplek ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat we, ook nu het thuiswerkadvies van de baan is, het liefst thuis én op kantoor werken. Ook wel hybride werken genoemd. Je hebt mogelijk de voordelen van hybride werken ervaren: minder reistijd en file, minder afleiding en dus productiever werken. Maar wellicht ervaar je ook valkuilen. De verandering naar hybride werken is niet vanzelfsprekend. Het vraagt om andere faciliteiten, maar ook om andere kwaliteiten! Wij zetten de vaakst gehoorde uitdagingen op een rij.

Onboarding op afstand
Onboarding is het inwerkproces, waarbij je nieuwe medewerker kennis maakt met je organisatie. Het is het verkrijgen hun kennis en informatie via collega’s en het ontdekken van de bedrijfscultuur. Dit proces is belangrijk voor een gezonde lange termijn relatie.
Dit inwerkproces kan ingewikkelder zijn wanneer het op afstand gebeurd. Op afstand neem je toch minder snel de informele regels en cultuur van een organisatie waar. Wees je daar bewust van en toets daarom geregeld bij je nieuwe medewerker hoe dit voor hem of haar is. Een gezond inwerkproces valt of staat met goede communicatie. Meer hierover lees je hier.

Subonboarding
Eigenlijk stappen we allemaal weer in, subonboarding dus. Nu we hybride gaan werken is het belangrijk om met elkaar hier duidelijke afspraken over te maken. Dit om te voorkomen dat er mis communicatie, verminderde samenwerking en verminderde effectiviteit plaats vindt. Doe daarom aan verwachtingmanagement. Door hier tijd aan te besteden vergroot je het effect van hybride werken.

Verbinding
Hoewel een goede verbinding meer is dan kletspraatjes bij het koffieautomaat, met collega’s lunchen of samen wandelen, draagt écht contact wel bij aan verbinding. Een team dat in verbinding staat, waarin écht contact is en waarin je je zelf mag zijn is een aanwinst voor een organisatie. Het verhoogd de productiviteit en het werkplezier.
Tijdens de pandemie zagen wij de dynamiek van teams en de rol van leidinggevenden veranderen. Leidinggeven aan een team op afstand, mét verbinding maar zonder te veel te moeten controleren. Dat gaat niet vanzelf! In de training ‘leidinggeven aan hybride werken’ hebben leidinggevenden onderzocht hoe hun rol is veranderd en of die rol nog ‘past’. Ook zijn ze sensitiever geworden voor situaties op afstand. Een vaardigheid waar ze vandaag de dag nog van profiteren. Benieuwd naar de training? Lees het hier.

Mentale vitaliteit
Hybride werken is niet voor iedereen weggelegd. Daar waar het voor de ene medewerker bijdraagt aan een betere werk-privé balans, ervaart de andere medewerker juist meer stress en een ongebalanceerde verdeling tussen werk en privé. Blijf daarover in gesprek met je medewerkers en laat de keuze bij de werknemer. 85 % van de medewerkers wil namelijk niet dat de werkgever hierover beslist, maar meedenken en faciliteren wil iedereen. Maak eventueel afspraken in een thuiswerkbeleid. Hybride werken werkt alleen wanneer men werkt waar hij of zij het meest productief is!

Fysieke vitaliteit
Tijdens de pandemie draaiden fysiotherapeuten overuren doordat thuiswerkers lichamelijke klachten ontwikkelden door gebrek aan een (ergonomisch) goede werkplek. De keukentafel, de bank of zelf het bed werden gebruikt als werkplek. Ondersteun en faciliteer je medewerkers zo goed mogelijk. Kaart ook het belang aan van voldoende beweging tijdens het thuiswerken, dit is een must om fysieke klachten te voorkomen.

Het is duidelijk, we keren niet meer volledig terug naar kantoor. Hybride werken is de nieuwe werkvorm die volop ingezet wordt. Wat werkt voor jou? Wat werkt voor je team en wat voor je organisatie? LTC training onderzoekt en denkt hierin graag met je mee.

Fijne dag van de thuiswerker!

Kantoor- en postadres

Assendorperdijk 1
8012 EG Zwolle

Bel 088 422 9422
Mail info@ltctraining.nl

Partnerbedrijf van NextSteps.nu